Change language

Change country

Blijvende principes voor duurzaam productontwerp

Ontdek Kyocera's baanbrekende benadering van duurzaam productontwerp met hun vooruitstrevende ECOSYS-concept dat de duurzaamheid verhoogt en tegelijkertijd de hoeveelheid afval vermindert.
ECOSYS

Na drie decennia is het ECOSYS-concept dat het duurzame productontwerp van Kyocera's laserprinters aanstuurt actueler dan ooit, waardoor klanten de verspilling kunnen verminderen nu documenten hun digitale toekomst ingaan.

Te midden van het gevoel van urgentie rond duurzaamheidsinitiatieven dat gepaard gaat met deze dreigende deadlines, kan het gemakkelijk zijn om te vergeten dat internationale organisaties en bedrijven al tientallen jaren werken aan wat we nu ‘duurzaamheid’ noemen.

Van langdurig tot duurzaam

Kyocera, geboren in 1959 als Kyoto Ceramics, behoort tot de pioniers op het gebied van duurzaamheid van bedrijven ter wereld. Maar toen het in 1992 het ‘ECOSYS’-concept creëerde dat als merk op zijn laserprinters verschijnt, ‘was duurzaamheid niet het sleutelwoord’, zegt Dietmar Nick, algemeen directeur van Kyocera Document Solutions Deutschland. In plaats daarvan lagen ‘langdurig’ en ‘minder afval’ op ieders lippen.

Maar langdurig en duurzaam zijn bijna synoniemen. Degenen die investeren in de discipline ‘duurzaamheid’ spelen nog steeds met de nuttige veelheid van de betekenissen van het woord. Hoewel het vaak staat voor vriendelijkheid voor het milieu, betekent duurzaamheid – net als langdurigheid – letterlijk het vermogen om lang mee te gaan, vooral op de lange termijn.

Een groot deel van de duurzaamheid van een Kyocera-laserprinter komt voort uit de innovatie van duurzaam productontwerp, zodat alleen de toner hoeft te worden vervangen als deze op is. Andere merken gooien vaak een druktrommel weg als onderdeel van de tonercartridge, maar de zeer duurzame amorfe siliciumtrommel van Kyocera, met een hoge hardheidsgraad, kan blijven worden gebruikt. Waar normale drums na 40.000 pagina's afdrukken door de tonercartridge kunnen worden vervangen, hebben veel Kyocera-laserprinters voor kantoorgebruik drums die tot maar liefst 500.000 pagina's meegaan.

“Vanuit omzetoogpunt zou het beter zijn om de toner met meer componenten te produceren en deze duurder te maken”, zegt de heer Nick. Maar Kyocera is niet dat soort bedrijf.

Innoveren om de klant voordelen te bieden is een natuurlijk resultaat van de managementfilosofie van Kyocera-oprichter Kazuo Inamori, die luidt: “respecteer het goddelijke en houd van mensen”. Dit vloeit voort uit het ECOSYS-concept en alle hardware- en softwareoplossingen waar de heer Nick toezicht op houdt. “Het is een beschrijving van duurzaamheid op zeer hoog niveau”, zegt hij. “De printerontwikkelingsafdeling van het bedrijf werd gevraagd producten te bouwen die dat weerspiegelen.”

In de praktijk betekent ECOSYS onderdelen met een langere levensduur die niet vaak worden vervangen, wat leidt tot minder afval en minder gebruik van hulpbronnen – en uiteindelijk tot lagere bedrijfskosten en een lagere impact op het milieu. In 1997 werd een Kyocera ECOSYS-product daarmee de eerste laserprinter ooit die werd erkend met het Blaue Engel-milieulabel, dat in 1978 in Duitsland werd ingesteld. “We hebben een nieuwe standaard gezet voor milieuvriendelijke kantoorapparatuur op printgebied,” zegt de heer Nick, en bepaalde Kyocera-printers dragen het label nog steeds. 

Een idee waarvoor de tijd gekomen is

Ondanks de lange erkenning van de voordelen ervan, voelt het alsof ECOSYS een concept is waarvan de tijd nog maar net is gekomen. Het bewustzijn van de klimaatverandering en de noodzaak van duurzame ontwikkeling worden nog steeds vertaald in nieuwe regelgeving van overheden en nieuwe eisen van Kyocera’s klanten. In Europa vereist de Corporate Sustainability Reporting Directive, die in januari 2023 van kracht werd, dat een breder scala aan organisaties rapporteert over duurzaamheid, wat hen ertoe aanzet aandacht te besteden aan de milieu-impact van de apparaten die ze gebruiken.

De heer Nick gebruikt de naleving door Kyocera Duitsland van de ISO 14001-norm, die voortdurende verbetering van de milieuaanpak van een organisatie verplicht stelt, om het pad te illustreren dat anderen wellicht zullen volgen. “We hebben ons tot doel gesteld om onze CO2-uitstoot met 10% per jaar te verminderen, wat in het begin vrij eenvoudig is”, legt hij uit. “Eerst ga je naar CO2-neutrale duurzame energie. Later wordt het lastig om erachter te komen welke methoden je moet gebruiken. Dan koop je uiteindelijk bij bedrijven die duurzaamheidscriteria hebben, testen, of certificaten.”

Als leverancier van printoplossingen is Kyocera een partner waar organisaties bij terecht kunnen om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren. “Het beste is om niet te printen”, zegt meneer Nick. “Gebruik meer digitale documentbeheersystemen. Maar als je toch print, doe het dan met ECOSYS.” Naarmate de printvolumes dalen, helpt Kyocera klanten bij het bepalen van het optimale aantal apparaten dat ze nodig hebben om de besparingen te maximaliseren en verspilling gedurende een lange levenscyclus te minimaliseren.

Software maakt ook deel uit van de duurzaamheid achter het ECOSYS-concept. In tegenstelling tot veel smartphones, die snel verouderd kunnen raken als hun fabrikanten stoppen met het updaten van de software, werken Kyocera-printers allemaal op één generiek stuurprogramma, dat het bedrijf compatibel houdt met oude modellen als het updates levert.

Net zoals de drumeenheden van Kyocera niet met de toner worden weggegooid, kan de software-engineering van de generieke driver van model tot model worden hergebruikt. Ook mogen printers niet worden weggegooid vanwege een upgrade van het besturingssysteem of omdat iemand de stuurprogrammaschijf is kwijtgeraakt.

Zelfs in het TASKalfa-assortiment multifunctionele kantoorapparaten, waarvan de kopieerapparaten het duurzame productontwerpidee van vervanging van alleen toner bevatten en niet het merk ECOSYS dragen, spelen dezelfde concepten nog steeds een rol. “We denken er altijd aan om de hoeveelheid afval, broeikasgassen, enzovoort te verminderen”, zegt de heer Nick. “Dit geldt voor de hele line-up. We werken eraan om de chemicaliën in het product milieuvriendelijker te maken, en we werken aan een inzamelingssysteem om de tonerdozen terug te krijgen en te recyclen.”

De toekomst overleven

In de 23 jaar dat de heer Nick bij Kyocera Document Solutions werkt, hebben de overnames van het bedrijf ertoe geleid dat hij leiding heeft gegeven aan een bedrijf dat alles omvat wat met documenten te maken heeft: “Invoer, scannen, digitalisering, doorvoer, workflows, documentbeheer en uiteindelijk output, namelijk het printgedeelte.”

Een baas omschreef zijn taak ooit eenvoudig voor hem: ‘Transformeer gewoon het bedrijf om het te laten overleven, aangezien de drukkerij tot op zekere hoogte ten einde komt.’ Het is verrassend om te horen van een leider in een bedrijf dat zo veel met drukwerk bezig is. Maar de brede toepasbaarheid van duurzaam productontwerp zou de sleutel tot overleving kunnen zijn, niet alleen voor Kyocera maar ook voor klanten en voor andere bedrijven die het voorbeeld volgen bij het vergroten van de duurzaamheid en het verminderen van afval. “In de toekomst”, zegt Nick, “zal printen slechts een van de manieren zijn om met documenten om te gaan.”

95,7% van de leidinggevenden in de belangrijkste zakencentra over de hele wereld verwacht dat groene vaardigheden de komende vijf jaar de belangrijkste vaardigheid zullen worden. 

Is uw bedrijf klaar om deel uit te maken van de beweging naar deze duurzame toekomst?

Cookies en uw privacy

We gebruiken essentiële cookies om de goede werking van onze website te garanderen. Statistische cookies helpen ons om beter te begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en marketingcookies stellen ons in staat om de inhoud beter af te stemmen op de bezoekers van onze website. U kunt uw cookievoorkeuren selecteren via de knop 'Voorkeuren' hieronder, of selecteer 'Alle cookies accepteren' om door te gaan met alle cookies. Door 'Accepteer alle cookies' te selecteren gaat u akkoord met het opslaan van deze cookies op uw apparaat. U kunt deze cookies weigeren door 'Accepteer alleen essentiële cookies' te selecteren. In dat geval staat u ons toe alleen die cookies op uw apparaat te plaatsen die noodzakelijk zijn voor de correcte weergave van onze website.

Cookievoorkeuren

Veld is verplicht

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Veld is verplicht

Deze cookies laten ons toe om de performantie van onze website te meten en te verbeteren.

Veld is verplicht

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u daarvoor toestemming geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.