Voer uw gebruikersnaam of e-mailadres in. We sturen u een e-mail met instructies voor het opnieuw instellen van uw wachtwoord. Als u uw gebruikersnaam bent vergeten, geen e-mail hebt ontvangen om uw wachtwoord opnieuw in te stellen of hulp nodig hebt, neem dan contact op met Kyocera Document Solutions Belgium.
Als u een correcte e-mailadres uit onze database hebt ingevoerd, zullen we reageren in ...
U kunt een nieuw account aanvragen door uw gegevens door te geven aan Kyocera Document Solutions Belgium. Na goedkeuring sturen we u een tijdelijk wachtwoord per e-mail.
Momenteel is deze toegang voorbehouden voor partners en medewerkers van Kyocera Document Solutions. Houd er rekening mee dat uw lokale extranet nog steeds beschikbaar en toegankelijk voor u is via de onderstaande knop.
Na drie decennia is het ECOSYS-concept dat het duurzame productontwerp van Kyocera's laserprinters aanstuurt actueler dan ooit, waardoor klanten de verspilling kunnen verminderen nu documenten hun digitale toekomst ingaan.
Te midden van het gevoel van urgentie rond duurzaamheidsinitiatieven dat gepaard gaat met deze dreigende deadlines, kan het gemakkelijk zijn om te vergeten dat internationale organisaties en bedrijven al tientallen jaren werken aan wat we nu ‘duurzaamheid’ noemen.
Kyocera, geboren in 1959 als Kyoto Ceramics, behoort tot de pioniers op het gebied van duurzaamheid van bedrijven ter wereld. Maar toen het in 1992 het ‘ECOSYS’-concept creëerde dat als merk op zijn laserprinters verschijnt, ‘was duurzaamheid niet het sleutelwoord’, zegt Dietmar Nick, algemeen directeur van Kyocera Document Solutions Deutschland. In plaats daarvan lagen ‘langdurig’ en ‘minder afval’ op ieders lippen.
Maar langdurig en duurzaam zijn bijna synoniemen. Degenen die investeren in de discipline ‘duurzaamheid’ spelen nog steeds met de nuttige veelheid van de betekenissen van het woord. Hoewel het vaak staat voor vriendelijkheid voor het milieu, betekent duurzaamheid – net als langdurigheid – letterlijk het vermogen om lang mee te gaan, vooral op de lange termijn.
Een groot deel van de duurzaamheid van een Kyocera-laserprinter komt voort uit de innovatie van duurzaam productontwerp, zodat alleen de toner hoeft te worden vervangen als deze op is. Andere merken gooien vaak een druktrommel weg als onderdeel van de tonercartridge, maar de zeer duurzame amorfe siliciumtrommel van Kyocera, met een hoge hardheidsgraad, kan blijven worden gebruikt. Waar normale drums na 40.000 pagina's afdrukken door de tonercartridge kunnen worden vervangen, hebben veel Kyocera-laserprinters voor kantoorgebruik drums die tot maar liefst 500.000 pagina's meegaan.
“Vanuit omzetoogpunt zou het beter zijn om de toner met meer componenten te produceren en deze duurder te maken”, zegt de heer Nick. Maar Kyocera is niet dat soort bedrijf.
Innoveren om de klant voordelen te bieden is een natuurlijk resultaat van de managementfilosofie van Kyocera-oprichter Kazuo Inamori, die luidt: “respecteer het goddelijke en houd van mensen”. Dit vloeit voort uit het ECOSYS-concept en alle hardware- en softwareoplossingen waar de heer Nick toezicht op houdt. “Het is een beschrijving van duurzaamheid op zeer hoog niveau”, zegt hij. “De printerontwikkelingsafdeling van het bedrijf werd gevraagd producten te bouwen die dat weerspiegelen.”
In de praktijk betekent ECOSYS onderdelen met een langere levensduur die niet vaak worden vervangen, wat leidt tot minder afval en minder gebruik van hulpbronnen – en uiteindelijk tot lagere bedrijfskosten en een lagere impact op het milieu. In 1997 werd een Kyocera ECOSYS-product daarmee de eerste laserprinter ooit die werd erkend met het Blaue Engel-milieulabel, dat in 1978 in Duitsland werd ingesteld. “We hebben een nieuwe standaard gezet voor milieuvriendelijke kantoorapparatuur op printgebied,” zegt de heer Nick, en bepaalde Kyocera-printers dragen het label nog steeds.
Ondanks de lange erkenning van de voordelen ervan, voelt het alsof ECOSYS een concept is waarvan de tijd nog maar net is gekomen. Het bewustzijn van de klimaatverandering en de noodzaak van duurzame ontwikkeling worden nog steeds vertaald in nieuwe regelgeving van overheden en nieuwe eisen van Kyocera’s klanten. In Europa vereist de Corporate Sustainability Reporting Directive, die in januari 2023 van kracht werd, dat een breder scala aan organisaties rapporteert over duurzaamheid, wat hen ertoe aanzet aandacht te besteden aan de milieu-impact van de apparaten die ze gebruiken.
De heer Nick gebruikt de naleving door Kyocera Duitsland van de ISO 14001-norm, die voortdurende verbetering van de milieuaanpak van een organisatie verplicht stelt, om het pad te illustreren dat anderen wellicht zullen volgen. “We hebben ons tot doel gesteld om onze CO2-uitstoot met 10% per jaar te verminderen, wat in het begin vrij eenvoudig is”, legt hij uit. “Eerst ga je naar CO2-neutrale duurzame energie. Later wordt het lastig om erachter te komen welke methoden je moet gebruiken. Dan koop je uiteindelijk bij bedrijven die duurzaamheidscriteria hebben, testen, of certificaten.”
Als leverancier van printoplossingen is Kyocera een partner waar organisaties bij terecht kunnen om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren. “Het beste is om niet te printen”, zegt meneer Nick. “Gebruik meer digitale documentbeheersystemen. Maar als je toch print, doe het dan met ECOSYS.” Naarmate de printvolumes dalen, helpt Kyocera klanten bij het bepalen van het optimale aantal apparaten dat ze nodig hebben om de besparingen te maximaliseren en verspilling gedurende een lange levenscyclus te minimaliseren.
Software maakt ook deel uit van de duurzaamheid achter het ECOSYS-concept. In tegenstelling tot veel smartphones, die snel verouderd kunnen raken als hun fabrikanten stoppen met het updaten van de software, werken Kyocera-printers allemaal op één generiek stuurprogramma, dat het bedrijf compatibel houdt met oude modellen als het updates levert.
Net zoals de drumeenheden van Kyocera niet met de toner worden weggegooid, kan de software-engineering van de generieke driver van model tot model worden hergebruikt. Ook mogen printers niet worden weggegooid vanwege een upgrade van het besturingssysteem of omdat iemand de stuurprogrammaschijf is kwijtgeraakt.
Zelfs in het TASKalfa-assortiment multifunctionele kantoorapparaten, waarvan de kopieerapparaten het duurzame productontwerpidee van vervanging van alleen toner bevatten en niet het merk ECOSYS dragen, spelen dezelfde concepten nog steeds een rol. “We denken er altijd aan om de hoeveelheid afval, broeikasgassen, enzovoort te verminderen”, zegt de heer Nick. “Dit geldt voor de hele line-up. We werken eraan om de chemicaliën in het product milieuvriendelijker te maken, en we werken aan een inzamelingssysteem om de tonerdozen terug te krijgen en te recyclen.”
In de 23 jaar dat de heer Nick bij Kyocera Document Solutions werkt, hebben de overnames van het bedrijf ertoe geleid dat hij leiding heeft gegeven aan een bedrijf dat alles omvat wat met documenten te maken heeft: “Invoer, scannen, digitalisering, doorvoer, workflows, documentbeheer en uiteindelijk output, namelijk het printgedeelte.”
Een baas omschreef zijn taak ooit eenvoudig voor hem: ‘Transformeer gewoon het bedrijf om het te laten overleven, aangezien de drukkerij tot op zekere hoogte ten einde komt.’ Het is verrassend om te horen van een leider in een bedrijf dat zo veel met drukwerk bezig is. Maar de brede toepasbaarheid van duurzaam productontwerp zou de sleutel tot overleving kunnen zijn, niet alleen voor Kyocera maar ook voor klanten en voor andere bedrijven die het voorbeeld volgen bij het vergroten van de duurzaamheid en het verminderen van afval. “In de toekomst”, zegt Nick, “zal printen slechts een van de manieren zijn om met documenten om te gaan.”
95,7% van de leidinggevenden in de belangrijkste zakencentra over de hele wereld verwacht dat groene vaardigheden de komende vijf jaar de belangrijkste vaardigheid zullen worden.
Is uw bedrijf klaar om deel uit te maken van de beweging naar deze duurzame toekomst?