Change language
Change country

4 stappen om uw hybride werkomgeving te beveiligen

Hoe u uw medewerkers overal toegang tot gegevens kunt geven
hands at work

Organisaties hebben in hoog tempo nieuwe platforms geadopteerd. Werknemers hebben nu toegang tot allerlei bedrijfsinformatie en een groot aantal apparaten, netwerken en locaties. De overgang van traditionele werkplekken naar hybride werkomgevingen brengt voor organisaties diverse cyberveiligheidsuitdagingen met zich mee. 

Hier zijn vier manieren waarop u uw hybride werkomgeving kunt beveiligen en het risico op een datalek kunt verminderen. Zowel nu als in de toekomst.

 

1. Beveilig mobiele apparaten en printers 

Het beveiligen van mobiele apparaten en printers is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat hackers deze niet gebruiken om toegang te krijgen tot uw bedrijfsnetwerk. Hoewel bedrijfscomputers waarschijnlijk al wel zijn beveiligd, kunnen medewerkers ook andere apparaten gebruiken die vatbaar zijn voor aanvallen. Denk aan persoonlijke mobiele telefoons en printers voor thuiskantoren. Vooral medewerkers die op afstand werken lopen verhoogd risico.

Hoe mobiele apparaten te beveiligen 

Veel medewerkers gebruiken mobiele telefoons om toegang te krijgen tot bedrijfsinformatie, waaronder e-mails, gedeelde bestanden en tekstberichten. Zonder de juiste beveiliging blijven uw gegevens openstaan voor identiteitsaanvallen, mobiele malware, datalekken van apps en netwerkaanvallen. 

Om mobiele apparaten te beveiligen, moet een organisatie een mobiel beveiligingsbeleid of BYOD-beleid (Bring Your Own Device) opstellen. Hierin staan duidelijke richtlijnen over welke persoonlijke apparaten medewerkers mogen gebruiken voor het werk en hoe informatie op een veilige en beveiligde manier toegankelijk moet zijn.  

IT-afdelingen moeten ook software implementeren die beveiligt tegen malware en VPN's, regelmatig beveiligingscontroles uitvoeren en een plan voor respons op datalekken.

Hoe thuiskantoorprinters te beveiligen 

Thuiskantoorprinters worden vaak over het hoofd gezien als beveiligingsrisico. Vooral door bedrijven die zich razendsnel hebben aangepast aan thuiswerken en op hybride werkplekken. Consumentenprinters bieden niet hetzelfde beschermingsniveau als zakelijke machines, waardoor uw netwerk en gegevens vatbaar zijn voor aanvallen. Kwetsbaarheden zijn onder meer ongeautoriseerde toegang tot printgegevens, ongeautoriseerde configuratiewijzigingen, de printer als aanvalspunt voor andere applicaties en manipulatie van afdruktaken.

Zakelijke printers en multifunctionals wordt geleverd met speciale beveiligingsfuncties om deze aanvallen tegen te gaan, zoals netwerkverificatie, gegevenscodering, overschrijven-wissen en wachtwoordtoegang. Bovendien zijn zakelijke printers en multifunctionals kosteneffectiever en productiever.

 

2. Zorgen voor gegevensbeveiliging thuis en op kantoor

Organisaties kunnen niet alleen de beveiliging van apparaten waarborgen, maar ook maatregelen nemen om hun gegevens bij de bron te beveiligen. Door een oplossing voor contentdiensten te gebruiken, zoals een documentmanagementsysteem (DMS) of Enterprise Content Management (ECM)-systeem, hebben organisaties toegang tot verschillende functies die de gegevensbeveiligingkunnen verbeteren en het risico op een aanval kunnen verminderen. Zoals onder meer:

  • Toegangscontrole en -bewaking 
  • Functies die de handelingen beperken die een gebruiker met een document kan uitvoeren
  • Veilig delen van digitale bestanden
  • Gebruikersauthenticatie
  • Data-encryptie
  • Veilige back-up, archivering en opslag
  • Controletrajecten

 

3. Beveilig uw cloudgebaseerde oplossingen en services 

Cloudsoftware en -diensten worden vaak gebruikt op hybride werkplekken vanwege hun toegankelijkheid en schaalbaarheid. Veel organisaties denken ten onrechte dat de leverancier als enige verantwoordelijk is voor de beveiliging van de cloudomgeving.

Desondanks voorspelt Gartner dat tegen 2025 99 procent van de storingen in de cloudbeveiliging de schuld van de klant zullen zijn. Als organisaties daarnaast geen controle hebben over hun openbare cloudgebruik, dat wil zeggen, hun gebruik van gratis clouddiensten, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk ook gevoelige gegevens delen via deze platformen.

Hoewel aanbieders van clouddiensten systemen en servers moeten bieden die beveiligd zijn, hebben organisaties ook de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun gegevens veilig zijn.

Er zijn vijf stappen die organisaties kunnen nemen om hun informatie in cloudomgevingen te beveiligen:  

  • Beoordeel uw huidige data- en documentomgeving
  • Bewaak, beheer en beperk de toegang tot bestanden
  • Zorg ervoor dat uw netwerkbeveiliging up-to-date is
  • Gebruik sterke wachtwoorden en versleuteling (encryptie)
  • Informeer uw personeel over cyberveiligheid

 

4. Bied uw medewerkers bewustwordingstraining op het gebied van cyberveiligheid

Het Data Breach Investigations Report van Verizon uit 2019 wees uit dat het in 33 procent van de aanvallen ging om sociale manipulatie, terwijl 32 procent van de inbreuken phishing betrof. Bovendien zorgden fouten in 21 procent van de gevallen voor een inbreuk. Met andere woorden: uw medewerkers vormen uw meest waarschijnlijke beveiligingsrisico, zonder dat ze dat doorhebben.

Bewustwordingstraining op het gebied van cyberveiligheid is van cruciaal belang. Het vermindert het risico van een datalek als gevolg van handelingen van medewerkers. De training moet minstens jaarlijks plaatsvinden en onderwerpen behandelen als: 

  • Beste werkwijzen qua cyberveiligheid, zoals het instellen van veilige wachtwoorden en twee-factor-authenticatie
  • Herkenning van actuele en veel voorkomende beveiligingsbedreigingen, zoals phishing
  • Werkplekbeleid dat betrekking heeft op cyberveiligheid, bijvoorbeeld thuiswerken, mobiele beveiliging en BYOD-beleid

Beveiliging is niet meer weg te denken bij het opzetten van een hybride werkomgeving. Dit geldt ook voor andere factoren zoals productiviteit, samenwerking, schaalbaarheid en veerkracht.

people discussing

Wilt u meer weten over slimmere en hybride kantoren?

Download het e-book om te weten hoe u aan de slag kunt. 

Meer informatie nodig?

Onze teams staan klaar om u te helpen.

Cookies en uw privacy

We gebruiken essentiële cookies om interacties met onze website eenvoudiger en effectiever te maken, statistische cookies om beter te begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en marketing cookies om bezoekers informatie op maat te kunnen aanbieden. U kan uw cookievoorkeuren aangeven via de knop onderaan, of selecteer 'Ik ga akkoord' om verder te gaan met alle cookies.

Cookievoorkeuren

Veld is verplicht

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Veld is verplicht

Deze cookies laten ons toe om de performantie van onze website te meten en te verbeteren.

Veld is verplicht

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u daarvoor toestemming geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.