Change language
Change country

De toekomst van de fintech-revolutie in Europa

Overheden en centrale banken over de hele wereld bereiden zich voor op een fintech-revolutie.
copying graphs onto paper from a tablet

Op 7 november 2018 maakte de Londense start-up Revolut bekend dat het bedrijf een bank wilde worden. Een miljoen mensen gebruiken de Revolut-app om hun geld op hun smartphone te beheren en het bedrijf claimt consumenten al € 135 miljoen aan betalingskosten te hebben bespaard sinds de app in juli 2015 werd gelanceerd. De groei van Revolut is dus zeker indrukwekkend te noemen. En dit is nog maar één voorbeeld van een bedrijf uit een sector die de wereldeconomie waarschijnlijk revolutionair gaat veranderen.

Financiële technologie, of ”fintech”, is een groeiende sector die tot de verbeelding spreekt van investeerders. Wat gebeurt er als u het innovatietempo van de technologische sector combineert met de enorme schaal en de liquide middelen van de financiële dienstverlening? Alleen al in de eerste helft van 2017 hebben investeringsmaatschappijen $ 6,5 miljard geïnvesteerd in de hoop daarachter te komen. Maar niet alleen investeerders hebben hoge verwachtingen van fintech.

Ook overheden en centrale banken over de hele wereld verwachten dat de ontwikkeling van fintech zal zorgen voor een ”big bang”, te vergelijken met de gevolgen van de Britse deregulering van de financiële markten in 1984.

Van Singapore tot New York zorgen wet- en regelgevers daarom voor belastingvoordelen, stimuleringsmaatregelen en startkapitaal voor start-ups die de financiële sector willen veranderen. In Europa is één specifieke maatregel mogelijk extra effectief om de groei van fintech te stimuleren.

Open banking biedt kansen

Nog maar een paar decennia geleden kon u alleen met een bank communiceren door een bezoek te brengen aan een fysiek kantoor. Tegenwoordig bouwen banken hun activiteiten af en sluiten kantoren. In plaats daarvan bieden zij steeds geavanceerdere online en mobiele diensten aan. Om die reden heeft de EU een aantal hervormingen doorgevoerd die de relatie tussen banken en hun klanten drastisch zullen veranderen.

PSD2 moet innovatie in de bankensector stimuleren en concurrentie bevorderen.

close up of hands using a tablet for graphs

De Payment Services Directive 2 (PSD2) is in januari 2018 van kracht geworden. Onder de nieuwe wetgeving moeten banken alle actuele rekeninginformatie delen met externe partijen via 'application programming interfaces' (API's). Dankzij deze beveiligde interfaces kunnen bedrijven als Google, Amazon en Apple hun gebruikers nieuwe diensten aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan meldingen wanneer u een bepaalde betaling moet doen. Maar niet alleen de techreuzen uit Silicon Valley profiteren van de nieuwe wetgeving.

PSD2 is ook bedoeld om innovatie in de bankensector te stimuleren door de concurrentie tussen financiële dienstverleners te bevorderen. Op die manier zijn klanten niet langer afhankelijk van apps van banken voor het beheren van hun geld. In plaats daarvan kunnen ze fintech-bedrijven volledige toegang geven tot hun financiële gegevens en hun online bankzaken regelen via een start-up zoals Revolut.

Banken lopen achter op het gebied van digitale innovatie en vanaf volgend jaar zullen ze de concurrentie aan moeten gaan met een heleboel nieuwe spelers. In Europa betekent dit dat traditionele financiële dienstverleners moeten moderniseren om hun klanten op nieuwe manieren toegevoegde waarde te bieden. Doen ze dat niet, dan raken ze klanten kwijt. In Groot-Brittannië is het misschien zelfs al een gelopen race.

Het verlies van kapitaal

Europa opent de bankenwereld en probeert de groei van fintech te stimuleren, maar heeft moeite om de concurrentie bij te houden. In China wordt verreweg het meest geïnvesteerd in fintech. De markt heeft daar al een waarde van ruim $ 100 miljard. Ter vergelijking: de Amerikaanse markt is zo'n $ 36 miljard waard en de langzaam groeiende Europese markt slechts $ 6 miljard.

De brexit remt bovendien de groei van de Europese fintechsector en heeft mogelijk een langdurig schadelijk effect. Volgens de Brusselse denktank Bruegel is momenteel meer dan 80% van de Europese fintechbedrijven gevestigd in Groot-Brittannië. Deze Britse bedrijven groeien bovendien harder dan die in andere Europese landen. Het is nog onduidelijk hoeveel van deze bedrijven zullen verhuizen naar andere Europese steden als de brexit straks een feit is, en welke effect dit heeft op het tempo van innovatie in de sector.

Een belangrijk gevolg van de brexit is het verlies van paspoortrechten. Fondsenbeheerders en banken als JP Morgan en Goldman Sachs beginnen daarom nu al met het verplaatsen van personeel naar Frankfurt, Amsterdam en Dublin. Ook Parijs zal waarschijnlijk baat hebben bij de exodus van bedrijven uit Londen.

Op 20 november 2018 werd bekendgemaakt dat de Europese Bankautoriteit (EBA) vanuit Londen verhuist naar de Franse hoofdstad. De financiële dienstverlening is een sterk gereguleerde sector, dus het is logisch dat innovatieve start-ups zich willen vestigen in de buurt van de autoriteiten die de regels bepalen.
Over de hele wereld ziet u dat regelgevers zorgen voor speciale testomgevingen waarin fintechbedrijven kunnen experimenteren. De verhuizing van de EBA naar Parijs zou er weleens voor kunnen zorgen dat deze stad een expert wordt op dat gebied.

De toekomst van de wereldwijde finance-sector

De financiële dienstverlening is altijd gevormd door de technologieën die in de sector worden gebruikt. Rekenmachines zijn vervangen door computers en faxen door smartphones, en de steeds snellere innovaties zorgen voor nieuwe kansen voor hoe bedrijven met geld omgaan.

Sinds de wereldwijde economische crisis is de technologische vooruitgang in een stroomversnelling terechtgekomen. Bedrijven doen er alles aan om de technologieën te vinden die de toekomst van de finance-sector zullen bepalen. Als fintech inderdaad de toekomst is, dan heeft Europa nog heel wat in te halen.

Revolut is in Groot-Brittannië al begonnen met het aanvragen een Europees bankpaspoort en mogelijk moet het bedrijf zich gedeeltelijk op een andere plek in Europa vestigen. Met de brexit in het vooruitzicht zijn nieuwe technologieën onmisbaar om te zorgen dat de Europese financiële dienstverlening niet achterblijft bij de steeds feller wordende concurrentie in de wereld.

Innovatie

Ontdek de trends die met nieuwe technologieën de grootste sectoren ter wereld volledig veranderen.

  • Hoe digitale platforms bedrijfsmodellen veranderen

    Een digitale revolutie zorgt voor grote veranderingen in bedrijfsplannen.

  • Het Internet of Things voorbij

    Het aantal nieuwe tools stijgt sneller dan ooit en het is een kwestie van tijd voordat ze gemeengoed worden.

Cookies en uw privacy

We gebruiken essentiële cookies om de goede werking van onze website te garanderen. Statistische cookies helpen ons om beter te begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en marketingcookies stellen ons in staat om de inhoud beter af te stemmen op de bezoekers van onze website. U kunt uw cookievoorkeuren selecteren via de knop 'Voorkeuren' hieronder, of selecteer 'Alle cookies accepteren' om door te gaan met alle cookies. Door 'Accepteer alle cookies' te selecteren gaat u akkoord met het opslaan van deze cookies op uw apparaat. U kunt deze cookies weigeren door 'Accepteer alleen essentiële cookies' te selecteren. In dat geval staat u ons toe alleen die cookies op uw apparaat te plaatsen die noodzakelijk zijn voor de correcte weergave van onze website.

Cookievoorkeuren

Veld is verplicht

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Veld is verplicht

Deze cookies laten ons toe om de performantie van onze website te meten en te verbeteren.

Veld is verplicht

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u daarvoor toestemming geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.